{"id":8388,"date":"2009-03-10T18:00:00","date_gmt":"2009-03-10T17:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/www.filmjus.hu\/?p=8388"},"modified":"2022-06-21T22:30:23","modified_gmt":"2022-06-21T21:30:23","slug":"eu-xxl-film-2009","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.filmjus.hu\/rendezvenyek\/eu-xxl-film-2009\/","title":{"rendered":"Besz\u00e1mol\u00f3 a Krems-i EU XXL film fesztiv\u00e1lr\u00f3l (2009. m\u00e1rcius 3-8.) – k\u00e9sz\u00edtette Pataki \u00c9va"},"content":{"rendered":"\n
Az EU XXL film 2003 \u00f3ta vizsg\u00e1lja az eur\u00f3pai audiovizu\u00e1lis m\u00e9dia helyzet\u00e9t, kultur\u00e1lis, gazdas\u00e1gi, szoci\u00e1lis h\u00e1tter\u00e9t, a v\u00e9gbemen\u0151 folyamatokat, \u00e9s ezek alapj\u00e1n k\u00f6zz\u00e9teszi elemz\u00e9seit, aj\u00e1nl\u00e1sokat fogalmaz meg az EU kultur\u00e1lis bizotts\u00e1ga valamint a nemzeti audiovizu\u00e1lis szerepl\u0151k fel\u00e9.
A 2009-es konferencia k\u00f6z\u00e9ppontj\u00e1ban a szerz\u0151i jogok (forgat\u00f3k\u00f6nyv\u00edr\u00f3k, el\u0151ad\u00f3k, zeneszerz\u0151k) valamint a k\u00f6zszolg\u00e1lati telev\u00edzi\u00f3z\u00e1s \u00e1llt.<\/p>\n\n\n\n
<\/p>\n\n\n\n
Az el\u0151ad\u00e1sokat, vit\u00e1kat a t\u00e9ma kutat\u00f3i, m\u00e9dia jog\u00e1szok \u00e9s kreat\u00edv alkot\u00f3k tartott\u00e1k ill. vezett\u00e9k.
A piaci helyzet megv\u00e1ltozott. A k\u00f6z\u00f6ns\u00e9g egyre cs\u00f6kken\u0151 m\u00e9rt\u00e9kben fogyaszt filmet, zen\u00e9t hagyom\u00e1nyos csatorn\u00e1kon, rohamosan terjed az online fogyaszt\u00e1s, illeg\u00e1lis let\u00f6lt\u00e9seken kereszt\u00fcl m\u00e1r t\u00f6bben n\u00e9znek filmet, hallgatnak zen\u00e9t, mint a moziban, TV-ben vagy k\u00f6lcs\u00f6nz\u00f6tt, v\u00e1s\u00e1rolt DVD-\u00e9n, CD-\u00e9n. A zen\u00e9szek eszm\u00e9ltek el\u0151sz\u00f6r, kezdtek harcolni a jogaik\u00e9rt, a filmesek most kezdenek mozgol\u00f3dni. (USA, forgat\u00f3k\u00f6nyv\u00edr\u00f3k sztr\u00e1jkja)
Az \u00faj fogyaszt\u00f3i szok\u00e1sok tartalmi k\u00e9rd\u00e9seket is felvetnek: a fiatal k\u00f6z\u00f6ns\u00e9g m\u00e1sk\u00e9pp n\u00e9z filmet, megosztott m\u00f3don, k\u00f6zben chattel, zen\u00e9t hallgat stb. Ez \u00fajabb, eszt\u00e9tikai k\u00e9rd\u00e9seket vet fel, de a konferencia els\u0151sorban a szerz\u0151i jogokra koncentr\u00e1lt.<\/p>\n\n\n\n
A k\u00e9rd\u00e9s: hogyan \u00e9rv\u00e9nyes\u00edts\u00e9k az alkot\u00f3k az online forgalmaz\u00e1s ut\u00e1ni jogaikat? Ki teszi el a p\u00e9nzt?
A haszon csak \u00e9s kiz\u00e1r\u00f3lag a nagy elektrotechnikai multikhoz (Nokia, Toshiba, Sony, UPC, Internet-szolg\u00e1ltat\u00f3k stb.) folyik be.
A konferenci\u00e1n t\u00f6bb lehet\u0151s\u00e9g is felvet\u0151d\u00f6tt: az ig\u00e9ny: kital\u00e1lni valamilyen ad\u00f3form\u00e1t, ami minden eszk\u00f6z ut\u00e1n (mobil, PC, IPhone, MP3 stb.) megfizetend\u0151, \u00e9s olyan forr\u00e1st k\u00e9pez, ami \u00faj m\u0171vek finansz\u00edroz\u00e1s\u00e1t teszi lehet\u0151v\u00e9. Mivel ez a nagy ipari c\u00e9gek profitj\u00e1t cs\u00f6kkenti, el\u00e9g neh\u00e9z kereszt\u00fclvinni, mivel pillanatnyilag az EU-ban az ipari lobbi j\u00f3val er\u0151sebb, mint a kultur\u00e1lis lobbi. Ugyanakkor nem lehet elfogadni a jelenlegi helyzetet. A l\u00e9nyeg: rengeteg kreat\u00edv tartalom forog az Interneten, az emberek t\u00f6bb filmet n\u00e9znek ma, mint valaha. Ez sok p\u00e9nz, nagy torta. Ebb\u0151l a tort\u00e1b\u00f3l egy szelet az alkot\u00f3knak j\u00e1r.
Mor\u00e1lis szeml\u00e9letv\u00e1ltoz\u00e1sra is sz\u00fcks\u00e9g van: tudatos\u00edtani kell, hogy az illeg\u00e1lis let\u00f6lt\u00e9s voltak\u00e9ppen lop\u00e1s.<\/p>\n\n\n\n
Egy m\u00e1sik k\u00e9rd\u00e9s: lehet-e szab\u00e1lyozni az EU-ban az alkot\u00f3k \u00e9s a producerek k\u00f6z\u00f6tti szerz\u0151d\u00e9seket. \u00c1ltal\u00e1nos tapasztalat: az ilyen szerz\u0151d\u00e9sek megk\u00f6t\u00e9sekor nem egyenl\u0151 felek szerz\u0151dnek. Az az ig\u00e9ny mer\u00fclt fel, hogy az EU seg\u00edtse az alkot\u00f3kat mintaszerz\u0151d\u00e9sek k\u00f6zz\u00e9t\u00e9tel\u00e9vel.
Aj\u00e1nl\u00e1s: a szerz\u0151d\u00e9snek garant\u00e1lni kell, hogy a producer id\u0151r\u0151l id\u0151re besz\u00e1moljon az alkot\u00f3knak a film gazdas\u00e1gi hozad\u00e9k\u00e1r\u00f3l.
Tarthatatlan az olyan szerz\u0151d\u00e9s, amely csak munkad\u00edjra vonatkozik, \u00e9s nem tartalmazza a jogd\u00edjat.
De ki jogtulajdonos?: err\u0151l vita folyik, az elj\u00e1r\u00e1s orsz\u00e1gonk\u00e9nt v\u00e1ltozik. A forgat\u00f3k\u00f6nyv\u00edr\u00f3 mindenhol jogtulajdonos. Ebbe a k\u00f6rbe tartozik a rendez\u0151 \u00e9s a zeneszerz\u0151. Innent\u0151l sz\u00f3r\u00f3dik a mez\u0151ny: van p\u00e9lda arra, hogy a sz\u00edn\u00e9sz vagy pl. a soundesigner is jogtulajdonos. Mivel m\u0171v\u00e9szeti ter\u00fcletr\u0151l van sz\u00f3, neh\u00e9z jogszab\u00e1lyba foglalni, minden film m\u00e1s. Lehet olyan eset, ahol nagyobb szerepe van a m\u0171 vizualit\u00e1s\u00e1nak, \u00edgy az operat\u0151r v\u00e1lik alkot\u00f3t\u00e1rss\u00e1 \u00e9s \u00edgy jogtulajdonoss\u00e1, vagy \u00e9pp a hangm\u00e9rn\u00f6k, ha a film az \u0151 speci\u00e1lis effektjeire \u00e9p\u00fcl. Ezen a ter\u00fcleten nem m\u0171k\u00f6dik a dogmatikus szab\u00e1lyoz\u00e1s.<\/p>\n\n\n\n
Pozit\u00edv p\u00e9lda: az olasz szerz\u0151i jogi t\u00f6rv\u00e9ny.<\/p>\n\n\n\n
Eg\u00e9sz Eur\u00f3p\u00e1ban dr\u00e1mai m\u00f3don cs\u00f6kken a k\u00f6zszolg\u00e1lati telev\u00edzi\u00f3k n\u00e9zetts\u00e9ge – k\u00fcl\u00f6n\u00f6sen a fiatalok k\u00f6r\u00e9ben. Ugyanakkor a k\u00f6zszolg\u00e1lati t\u00e9v\u00e9k az utols\u00f3 eszk\u00f6z, amivel a helyi kultur\u00e1lis \u00e9rt\u00e9kek t\u00f6megesen terjeszthet\u0151k, tov\u00e1bb\u00e1 hiteles h\u00edrek, ismeretterjeszt\u00e9s, a helyi k\u00f6z\u00f6ss\u00e9gek er\u0151s\u00edt\u00e9se stb. A profit-orient\u00e1lt mag\u00e1nt\u00e9v\u00e9k egyed\u00fcli c\u00e9lja a n\u00e9zetts\u00e9g, nem v\u00e1rhat\u00f3 t\u0151l\u00fck a kultur\u00e1lis funkci\u00f3 bet\u00f6lt\u00e9se. \u00c9rdekes tapasztalatom volt, hogy az eur\u00f3pai szakemberek tiszt\u00e1ban vannak a magyar helyzettel, ami az eur\u00f3pai helyzetn\u00e9l is l\u00e9nyegesen rosszabb. Felh\u00e1bor\u00edt\u00f3nak tartj\u00e1k, hogy Magyarorsz\u00e1gon hossz\u00fa ideje nincs TV-eln\u00f6k, \u00e9s a magyar telev\u00edzi\u00f3 l\u00e9nyeg\u00e9ben nem vesz r\u00e9szt a nemzeti filmgy\u00e1rt\u00e1sban, nem vagy alig gy\u00e1rt ifj\u00fas\u00e1gi-\u00e9s gyermekm\u0171sorokat, t\u00e9v\u00e9filmeket. Tudj\u00e1k, hogy a politika Magyarorsz\u00e1gon r\u00f6vid p\u00f3r\u00e1zon tartja a t\u00e9v\u00e9t, nem biztos\u00edt el\u00e9g forr\u00e1st az “elszakad\u00e1sra” \u00e9s a norm\u00e1lis m\u0171k\u00f6d\u00e9sre. Tudj\u00e1k, felsz\u00f3lalnak ellene, de nincs m\u00e1s eszk\u00f6z\u00fck, ezt a tarthatatlan helyzetet a magyar m\u00e9dia-szerepl\u0151knek kell megv\u00e1ltoztatni.
T\u00f6bb k\u00eds\u00e9rlet zajlik Eur\u00f3p\u00e1ban: a francia \u00e1llami t\u00e9v\u00e9 pl. sz\u00e1m\u0171zte a rekl\u00e1mot, vagy pl. az \u00e9szt t\u00e9v\u00e9 \u00fagy d\u00f6nt\u00f6tt, a gyerekekre koncentr\u00e1l: mivel r\u00e1j\u00f6ttek, hogy m\u00e1r nemzed\u00e9kek n\u0151ttek fel amerikai rajzfilmeken, an\u00e9lk\u00fcl, hogy nemzeti mes\u00e9ket, kultur\u00e1lis inform\u00e1ci\u00f3kat kapn\u00e1nak. Ezen k\u00edv\u00fcl az ig\u00e9nyes, \u00e9rtelmis\u00e9gi k\u00f6z\u00f6ns\u00e9get szolg\u00e1lj\u00e1k ki.
Az a modell, hogy egy k\u00f6zszolg\u00e1lati t\u00e9v\u00e9 igyekszik ut\u00e1nozni a priv\u00e1t t\u00e9v\u00e9ket – nem vezet sehov\u00e1 \u00e9s nincs \u00e9rtelme.<\/p>\n\n\n\n
Az EU-ban csak akkor fogj\u00e1k otthon \u00e9rezni magukat az emberek, ha a saj\u00e1t telep\u00fcl\u00e9s\u00fck\u00f6n, v\u00e1rosukban, falujukban is otthon \u00e9rzik magukat. Ehhez sz\u00fcks\u00e9ges er\u0151s\u00edteni kultur\u00e1lis gy\u00f6kereiket, \u00e9s b\u00e1r az EU soknemzetis\u00e9g\u0171 kult\u00fara \u00e9s piac, ugyanakkor a r\u00e9sztvev\u0151knek k\u00f6z\u00f6s \u00e1ll\u00e1spontja, hogy \u00e9rt\u00e9knek tekinti a kult\u00far\u00e1t, \u00e9s meggy\u0151z\u0151d\u00e9se: mindent el kell k\u00f6vetni, hogy v\u00e9dj\u00fck \u00e9s meg\u0151rizz\u00fck.<\/p>\n\n\n\n
A konferencia z\u00e1r\u00f3 estj\u00e9n \u00e1tadt\u00e1k az EU XXL film d\u00edjait: a 2009-es \u00e9v legjobb dokumentumfilm d\u00edj\u00e1t a cseh Miroslav Janek, Pavel Koutecky p\u00e1ros kapta “Havel polg\u00e1rt\u00e1rs” c\u00edm\u0171 filmj\u00e9\u00e9rt, a legjobb j\u00e1t\u00e9kfilm d\u00edj\u00e1t az els\u0151filmes, forgat\u00f3k\u00f6nyv\u00edr\u00f3b\u00f3l rendez\u0151v\u00e9 el\u0151l\u00e9pett t\u00f6r\u00f6k Jaume Mateu Adrover kapta “Feurte Apache” c\u00edm\u0171 filmj\u00e9\u00e9rt.<\/p>\n\n\n\n
A konferenci\u00e1n nagy siker\u0171 el\u0151ad\u00e1st tartott Szab\u00f3 Istv\u00e1n az eur\u00f3pai film \u00e9s a forgat\u00f3k\u00f6nyv kapcsolat\u00e1r\u00f3l
A konferencia \u00f6sszefoglal\u00f3j\u00e1t az EU XXL film k\u00f6tetben is megjelenteti.<\/p>\n\n\n\n
2009. m\u00e1rcius 10.<\/p>\n\n\n\n
Pataki \u00c9va<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Az EU XXL film 2003 \u00f3ta vizsg\u00e1lja az eur\u00f3pai audiovizu\u00e1lis m\u00e9dia helyzet\u00e9t, kultur\u00e1lis, gazdas\u00e1gi, szoci\u00e1lis h\u00e1tter\u00e9t, a v\u00e9gbemen\u0151 folyamatokat, \u00e9s ezek alapj\u00e1n k\u00f6zz\u00e9teszi elemz\u00e9seit, aj\u00e1nl\u00e1sokat fogalmaz meg az EU kultur\u00e1lis bizotts\u00e1ga valamint a nemzeti audiovizu\u00e1lis szerepl\u0151k fel\u00e9.A 2009-es konferencia k\u00f6z\u00e9ppontj\u00e1ban a szerz\u0151i jogok (forgat\u00f3k\u00f6nyv\u00edr\u00f3k, el\u0151ad\u00f3k, zeneszerz\u0151k) valamint a k\u00f6zszolg\u00e1lati telev\u00edzi\u00f3z\u00e1s \u00e1llt. 1. Szerz\u0151i jogok – […]<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":8392,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"inline_featured_image":false,"footnotes":""},"categories":[96],"tags":[97],"class_list":["post-8388","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-rendezvenyek","tag-eu-xxl-film"],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.filmjus.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/8388"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.filmjus.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.filmjus.hu\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.filmjus.hu\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.filmjus.hu\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=8388"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/www.filmjus.hu\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/8388\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.filmjus.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media\/8392"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.filmjus.hu\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=8388"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.filmjus.hu\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=8388"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.filmjus.hu\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=8388"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}